شاهنامه­سرایی در میان کُردان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
شاهنامه­سرایی در میان کُردان
نوشته شده در 26 مرداد 1391
بازدید : 1341
نویسنده : آرمان حسيني

شاهنامه­سرایی در میان کُردان

چکیده

    شاهنامه­ی حکیم ابوالقاسم فردوسی در میان کُردان از جایگاه ویژه­ای برخوردار است؛ به گونه­ای که بسیاری از شاعران کُرد در مقام نظیره­گویی این اثر سترگ برآمده­اند. شخصیت­های مطرح شده در شاهنامه­های کُردی بیشتر هم­چون شخصیت­های اثر جاوید استاد طوس می­باشند؛ امّا از آن­جایی که در برخی از موارد، از حماسه­های دیگری نیز بهره برده­اند، بنابراین سخن از پهلوانانی چون جهانگیر، برزو، جهانبخش، تیمور، زنون،آذربرزین، رستم یک­دست و... به میان آورده­اند. در این مقاله سعی نگارندگان بر آن است تا ابتدا پیرامون شاهنامه­دوستی کُردان مطالبی ذکر نمایند، سپس در خصوص ویژگی­های شاهنامه­های کُردی اطلاعاتی به دست دهند. در نهایت نیز می­کوشند چند تن از حماسه­سرایان کُرد که بخش­هایی از شاهنامه­ی فردوسی و یا غیر آن را به نظم درآورده­اند، معرفی نمایند.

 واژگان کلیدی:  شاهنامه، فردوسی، ادبیات کُردی، شاعران کُرد.

توضیح: این مقاله در کتاب"شاهنامه پژوهی" دفتر سوم- مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ص ۱۹۵-۲۱۹ به صورت مشترک با دکتر نجم الدین جباری به چاپ رسیده است.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: